O zdraví 21. 1. 2025 | redakce Vím, co jímredakce Vím, co jím

Skutečně udržitelná kosmetika: na co se zaměřit

Udržitelný přístup a minimalizace dopadu na životní prostředí patří v posledních letech nejen v kosmetice k velkým tématům. Většina ze společností se zaměřuje na použití bio surovin, složení obalu, případně způsob rozesílání objednávek. U kosmetických výrobků to ale není vše, co je možné s ohledem na šetrnost k sobě i k přírodě udělat.

Skutečně udržitelná kosmetika
Stock photos: Flow base

Certifikace – není to jen logo

V současné době existuje hned několik certifikací dokazujících udržitelnost výrobních postupů. I když se mohou označení měnit, jejich podstata zůstává – výrobce musí splnit komplexní soubor pravidel a standardů. Certifikace tak jsou důkazem šetrných výrobních přístupů a složení, které neškodí přírodě a zpravidla je citlivé i k pokožce.

Certifikace jako Ecocert Cosmos Natural, Ecocert Cosmos Organice nebo NaTrue garantují, že složky pocházejí z ekologického zemědělství a produkty neobsahují syntetické chemikálie. Certifikáty Pe-TA Cruelty free, Leaping Bunny nebo VEGAN Society pak potvrzují, že produkty nebyly testovány na zvířatech, případně že jsou vhodné pro vegany a neobsahují tedy žádné živočišné složky.

V Evropské unii nesmí být prodávány kosmetické výrobky testované na zvířatech. To je důvod, proč na nich nemusí být tato loga umístěna.

Stále rozšířenější je také obliba Fair Trade produktů, u nichž jsou použité suroviny vykupovány od farmářů a výrobců za férových ceny.

Jaký je rozdíl mezi BIO a ORGANICkými produkty?

Vyznat se v terminologii ekologicky šetrných přípravků nemusí být zcela jednoduché. V tomto případě ale stačí k vysvětlení jedno slovo. Žádný.

Zatímco v Evropské unii se zpravidla používá termín BIO, v anglicky mluvících zemích najdete spíše označení „organic”. V obou případech se tedy jedná o výrobky splňující zásady ekologického zemědělství. Jedná se například o pěstování bez pesticidů, syntetických hnojiv nebo geneticky modifikovaných organizmů (GMO), živočišné výrobky pocházející ze zvířat chovaných v přirozených podmínkách a krmených odpovídající stravou. Zatímco v Evropě bývají tyto výrobky označené například logem Ecocert, ve Spojených státech to je USDA Organic.

Obaly – i na těch záleží

Obaly jsou další oblastí, která nabízí firmám možnost se odlišit od konkurence a využívat ekologicky šetrné suroviny. Podmínka použití recyklovaných nebo biologicky odbouratelných materiálů je součástí některých ekologických certifikací (například Ecocert nebo NaTrue). Má ale i své vlastní označení. Pokud tedy na obalu najdete zkratku FCS (Forest Stewardship Council), můžete si být jisti, že materiál pochází z odpovědně spravovaných lesů.

Voda – nejvzácnější z tekutin

Někteří výrobci jdou ale ještě dál a rozhodli se šetřit to „nejdražší“, co máme: vodu.

Až 80 % běžné kosmetiky tvoří voda, kterou musí výrobce chemicky konzervovat.

kosmetika bez vodyVyrábí tak kosmetiku zcela bez vody, nebo pouze s jejím minimálním obsahem. Odpovědní výrobci v případě nutnosti používají vodu termální, která má unikátní vlastnosti a nevyžaduje tak vysoké množství konzervantů. A navíc s ní skutečně šetří.

Mezi takovéto značky patří i Alma a Balade en Provence, které jsou k dispozici i v České republice. Možné je koupit tuhé denní i noční krémy, tuhá oční séra, tuhé odličovače i šampony. Bez vody mohou být také pleťová séra nebo zpevňující tělové oleje.

Nehoda není náhoda

K nám výše uvedenou francouzskou kosmetiku Alma secret a Balade en Provence přivezly Andrea s Anitou. Prvním impulzem pro ně přitom byl šampon rozlitý v kufru. Tím druhým pak skutečnost, že praktickou kosmetiku splňující zásady udržitelnosti na českém trhu nenašly. V zahraničí se ale přesvědčily, že stačí pouze pár vybraných přírodních surovin zpracovaných s maximální péčí a tělo dostane vše, co potřebuje.

A tak vznikl i eshop www.kosmetikabezvody.cz. Na něm nyní můžete nakoupit díky kódu VIMCOJIM10 všechny výrobky o 10 % levněji. Slevu je možné uplatnit do 20. února 2025.

Pokud nevíte, kde začít, vyzkoušet můžete jejich TOP výrobky:

Tento článek vznikl ve spolupráci s www.kosmetikabezvody.cz.

logo kosmetikabezvody.cz

Zdroj obrázků v textu: Kosmetikabezvody.cz


Mohlo by vás také zajímat: