Detail článku
Média

Značkám na potravinách chybí solidnost a jasná kritéria

24. 4. 2013, beda

Nedůvěru vůči logům na potravinách odhalil průzkum, který uveřejnila iniciativa Vím, co jím a piju. Lidé postrádají jasně daná kritéria pro udělení značek. Aby takovým značkám důvěřovali, musely by potraviny být posuzovány nezávislými laboratořemi a především by udělení značky mělo být solidní.

Informace na obalech potravin jsou stále důležitější pro 57 % spotřebitelů. Nejčastěji hledají datum trvanlivosti a potom hned složení produktu. Méně často už výživové hodnoty. „Paradoxní je, že zatímco lidé se při výběru potravin obávají nejvíce emulgátorů a dalších přídatných látek, mezi odborníky je za největší hrozbu považována výživová skladba. Lidé by proto více měli hledět na nutriční hodnoty. Nevhodně sestavený jídelníček je totiž příčinou řady onemocnění, jako jsou srdečně-cévní choroby, diabetes 2. typu, nadváha, obezita,“ upozorňuje PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D., odborná poradkyně iniciativy Vím, co jím a piju.

Už nevybíráme jen podle ceny

Nejdůležitějším kritériem pro výběr potravin je stále cena. Jako jeden z hlavních faktorů jej uvádí až 73 % Čechů. Výsledky průzkumu však ukázaly, že roli při výběru potravin hraje i jejich složení. Ovšem jen necelá polovina Čechů vnímá jako důležitý faktor výživovou hodnotu. Navíc otázkou zůstává, do jaké míry informacím o nutriční složení lidé rozumí. „Mám pocit, že narůstá procento těch, kteří začínají rozumět informacím na potravinách. Už se nedívají jenom na éčka, ale začínají chápat, co jsou to bílkoviny, tuky, sacharidy. Možná někdy znají i rozdíl mezi nasycenými a nenasycenými tuky. Nejsou to však desítky procent lidí, jsou to pouze jednotky a jejich počet stoupá pomalu,“ uvedl Ing. Lumír Grussmann, jednatel Mlékárny MILTRA, která vyrábí mléčné produkty z mléka, jež pochází z vlastních chovů krav.

Vybrat „zdravé“ potraviny by pomohlo důvěryhodné logo

Průzkum rovněž odhalil, že by Češi uvítali značku potravin, která by jim pomohla vybrat takové produkty, jenž odpovídají výživovým doporučením pro zdravý životní styl. Více než čtvrtina lidí považuje takový nápad za výborný. Není se čemu divit. 80 % dotázaných je totiž přesvědčeno, že kvalita potravin má přímý vliv na jejich zdravotní stav.

Průzkum jednoznačně odhalil, že poslání iniciativy Vím, co jím a piju je správné. Udělování loga na základě jednoznačných kritérií a transparentnost propůjčování licence jsou totiž základem iniciativy nejen na světové úrovni, ale právě i v České republice. „Na jedné straně se snažíme lidi vzdělávat v tom, jak si správně vybrat potraviny – co pro ně výživové hodnoty na obalech znamenají a jak mohou ovlivňovat jejich zdraví. Na druhé straně usilujeme o zjednodušení výběru výživově hodnotných potravin právě prostřednictvím loga, které za spotřebitele hlídá konkrétní rizikové živiny, vysvětluje podstatu iniciativy Vím, co jím a piju její ředitelka Ing. Lucie Gonzálezová. Zároveň však dodává, že nedílnou součástí poslání iniciativy je motivace výrobců. „Našim cílem je, mimo jiné, působit na samotné výrobce, aby si i oni uvědomovali, že je v jejich zájmu dodávat na trh výživově hodnotné potraviny. Naše logo pak snadno odliší takové výrobky od těch nutričně méně kvalitních,“ upozorňuje Gonzálezová.

Celý průzkum najdete zde.