Zmrzlina se těší oblibě u dospělých i u dětí. U dětí vedou nanuky. Zmrzlinu na dřívku má nejradši 58 % dětí. Rodiče se však často neubrání otázce, zda jsou nanuky vhodným zpestřením dětského jídelníčku. Abychom rodičům ulehčili výběr nanuků, představujeme výsledky testu, ve kterém jsme se zaměřili právě na nanuky určené dětem.
O testu
Jak ukázal spotřebitelský průzkum z května 2021 uskutečněný mezi rodiči dětí ve věku 6-10 let, 58 % dětí dává přednost nanukům před ostatními formami prodeje zmrzliny. Průzkum dále ukázal, že zhruba 43 % dětí konzumuje nanuk jednou týdně, 2 % dětí dokonce každý den. Stejně tak si děti dají rádi zmrzlinu na dřívku za horkých jarních a letních dnů (43 %).
Jak jsme vybírali produkty do testu
- Test jsme zaměřili na dětské nanuky.
- Kritériem výběru byl obal výrobku, název či marketing výrobce. Na obale je obvykle vyobrazená postavička, pohádkový hrdina či maskot, obal je hravý a cílený na děti. Název výrobku často odkazuje na hračku, zvířátko, postavu, používá zdrobněliny apod.
- Dětské nanuky jsme nakoupili v běžně dostupné obchodní síti.
- Produkty jsme podle složení rozdělili do dvou skupin – nanuky, které zasytí (s obsahem mléčné složky - mléko nebo tvaroh - vyšší energetická hodnota na 100 g) a nanuky, které osvěží (vodové či ovocné - voda převažující složka, nižší energetická hodnota na 100 g).
- Testovali jsme celkem 11 vzorků.
- Výsledky analýzy zahrnují senzorické hodnocení a posouzení atraktivity obalů provedené v akreditované laboratoři Eurofins, hodnocení výživových údajů a složení na základě informací uvedených na obale. Pozornost jsme věnovali též ceně a legislativním náležitostem na obalech výrobku.
- Analýza proběhla v květnu 2021.
Co jsme hodnotili
Zmrzliny by měly odpovídat standardům pro:
- vzhled a barvu: barva odpovídající názvu a složení výrobku, stejnorodá v celé hmotě
- konzistenci: jemná, hladká, krémovitá, bez hrudek, větších krystalů a velkých vzduchových bublin, může obsahovat viditelné částice přidaných ochucujících složek v nerozmělněné formě
- vůni a chuť: příjemně aromatická, výrazná, vyrovnaná, typická pro použité suroviny, sladká
Základem hodnocení byla senzorická zkouška - v laboratoři Eurofins
Soubor 10 expertních posuzovatelů hodnotil výše uvedené jakostní parametry, dále se hodnotila intenzita sladké chuti a pachutí. V závěru dostal každý výrobek celkovou známku na pětibodové stupnici s významem: „1- zcela splňuje moje očekávání“ „2- výrobek by mohl být i lepší“ „3- výrobek považuji za průměrný“ „4- výrobek je podprůměrný“ „5- výrobek je odpuzující“. Laboratoř Eurofins rovněž seřadila výrobky v jednotlivých kategoriích podle atraktivity obalů.
Známka testu - pořadí
Celkové pořadí v rámci testu nejvíce ovlivňuje chuť. Další parametry vedly jen k menším korekcím v celkovém pořadí. Polepšit si mohly mražené krémy, které lépe chutnají i při nižším obsahu energie, s nižším obsahem cukrů a nasycených mastných kyselin, vyrobené z kvalitnějších surovin, s vyšším podílem mléčné složky nebo ovocných šťáv, s rozumným používáním přídatných látek, bez vad ve značení a s nižší cenou.
Výrobky dostaly celkem 6 dílčích známek. Celková známka se získala s použitím následujících váhových faktorů:
- 50 % senzorické hodnocení
- 15 % výživové hodnoty
- 15 % složení
- 10 % atraktivita obalů
- 5 % cena
- 5 % legislativní náležitosti, značení