Zdroj: In-line skating z Shutterstock |
Při bruslění jsou nejvíce jsou zatěžovány svaly dolních končetin a hýždí. Dochází také k aktivaci zádových svalů, především vzpřimovačů páteře a dolního trapézového svalu. Výhodou oproti běhu je menší zátěž na kluby, protože odpadají tvrdé dopady, je tak vhodným sportem i pro lidi s nadváhou.
Síla, vytrvalost, koordinace a rovnováha
Bruslení má také příznivý efekt na oběhový a respirační systém, můžeme ho považovat za silově-vytrvalostní aktivitu převážně aerobního charakteru, při kterém nároky organizmu na kyslík stačíme pokrýt v průběhu vlastní činnosti. Rozvíjíme při něm současně sílu, vytrvalost, koordinaci a rovnováhu.
Spalovač energie
Co se spalované energie týče, bruslíme-li vycházkovou rychlostí okolo 10km/h, spálíme během této doby asi 1500 kJ. Pokud ale zvýšíme tempo na přibližně 16 km/h, spalujeme už okolo 2500 kJ. Za hodinku svižnější jízdy tak můžete spálit i nedělní oběd.
Výběr bruslí
Pro kondiční bruslení jsou nejvhodnější fitness brusle, které mají měkčí botu. Existují však modely s vnější pevnou skořepinou a vnitřní měkkou botičkou, kterou lze v případě potřeby vyjmout. Bota musí dobře padnout. Nesmí tlačit a ani nesmí být příliš volná. Ženy mají většinou širší lýtka než muži, proto se pro ně vyrábí speciální ženské modely s rozšířenou botou v oblasti lýtka. Začátečníkům se někdy doporučují boty, které obepínají nohu v oblasti lýtka co nejvýše a poskytují tak při bruslení větší oporu.
Správná technika
Mezi základní technické dovednosti, které by měl každý začátečník zvládnout, patří základní postoj, jízda vpřed a různé způsoby brzdění. Věnujte také dostatek času nácviku správné techniky pádů. Při inline bruslení je mnohem větší pravděpodobnost pádu než při jízdě na kole, přitom rychlost, které můžeme dosahovat, je srovnatelná. Pád na bruslích je často zapříčiněn i vnějším vlivem jako je třeba prasklinka v asfaltu nebo pes na vodítku na vaší trase. Uvědomte si také, že brzdná dráha se při bruslení prodlužuje.
Bezpečnost nade vše, proto při bruslení nezapomínejte na helmu, chrániče na kolena, lokty a zápěstí s dlaněmi. Kolena a dlaně jsou totiž to první, na co dopadnete při pádu vpřed. Na lokty zase padáte při pádu vzad.